lördag 19 december 2015

Lucka nitton i 2015 års bloggkalender På kanelen

Kanel är hela julens krydda och ingår i många bakverk och rätter. Pepparkakor inte minst men jag tycker att det är väldigt gott i julgodiset också. För flera år sen hittade jag ett recept på Pekannötter med saltsött kanelsocker. Mums på dem vill jag bara säga. Receptet kom från bloggen Baked perfection och jag frågade då om jag fick låna receptet, och fick det. Här kommer det igen. Fantastiska nötter till dessert, godisstund eller till glöggen.

Julgodis ätes med fördel när man myser vid granen.

Pekannötter med kanelsocker

2 äggvitor
1/2 matsked vaniljextrakt
1/2 matsked
450 g pecannötskärnor
2,3 dl socker
1 matsked malen kanel
1/2 tesked salt

Sätt ugnen på 120 grader. Lägg ett bakplåtspapper på en bakplåt. Blanda äggvitor, vanilj och vatten i en förslutningsbar påse. Blanda socker, kanel och salt i en likadan påse. Lägg nötkärnorna i påsen med äggviteblandning. Förslut påsen noga och skaka tills nötterna är täckta av smet. Häll över nötterna i påsen med sockerblandningen. Förslut och skaka tills nötterna är täckta av kanelsocker. Sprid ut nötterna på bakplåtspapperet. Baka dem i ugnen i en timme. Rör om ibland så att de får färg på båda sidor.

2 kommentarer: