onsdag 23 december 2015

Lucka tjugotre i 2015 års bloggkalender Julefrid

Natten kryper på och ännu ett inlägg publiceras strax före midnatt. Jag har snott som en rem i dag men utan att känna av stressen inför julen. Ja, det har varit mycket att göra men inte utan glädje. Vi har haft J:s pojkar här på fika och annat gott som en lillejulafton, eftersom de ska fira jul med sin mamma i morgon. Våra allra finaste grannar har varit här och jag och F fällde en tår för vår vänskap i varandras armar.

Jag och kära mor har varit i stan och hälsat på hemma hos lilla B i hennes fina och mysiga lägenhet. Där fick vi också god fika och en stund i hennes gammaldags kök med vedspisen i synfältet. Så fint.

Jag vet inte hur det är med er men kvällen före julafton tenderar alltid att bli aktiv för min del. Mycket ska bli klart i sista stund men framåt elvatiden saktar allt ner och det är dags att sätta sig en stund innan sängen lockar. På min fot vilar en trött gammal hund och på bordet står en godisskål. Ute lyser fullmånen med full kraft och på TVn sjunger Peter Jöback. Jag är lyckligt lottad som har det så bra.

Var snälla mot varandra i dessa tider. Se till att inte dricka en massa alkohol tillsammans med barnen (då menar jag inte ett glas vin, utan drickandet som gör en berusad och olämplig att ta hand om barn) och var inte rädd för att servera alkoholfritt alternativ. Jag dricker t.ex. gärna alkoholfri öl. Gott och huvudet hänger med bättre. Dessutom är fulla vuxna skrämmande för barn.

Gör er en fin jul. En jul med kärlek och samvaro. En jul utan bråk och tjafs. En varm och kärleksfull jul önskar jag er alla.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar