onsdag 2 december 2015

Lucka två 2015 - julångest eller julinspiration

Julstressen har inletts. Startskottet har gått i och med att advent har kommit och sociala medier svämmar över av bilder på lussebullar, pepparkakor och pimpade ljusstakar. Somliga tycker att det är jätteroligt att inspireras av andra medan andra får totalångest över att de själva knappt orkar hasa till affären och köpa färdiga pepparkakor. Det är olika.

Själv tycker jag bara att det är roligt och bryr mig inte nämnvärt om att det finns de som bakar fantastiska pepparkakshus med åtta våningar och hiss som går upp och ner under tiden "Jingle bells" spelas. Bilder på kritvita hem med rätt puffade soffkuddar och vitmålade trägolv utan en smula på gör mig inte ens irriterad.

Jag läser inredningsmagasin med reportage från hem med fyra meter takhöjd där de stora papperstjärnorna ser fantastiska ut. Jag ser bilder från hem där man gjort ljuslyktor av is och satt ut i den snötäckta trädgården på landet. Jag bländas av bilder på rara barn i hemsydda förkläden som bakar snällt utan att bråka eller gnälla. Och kanske finns allt detta på riktigt!?

I verkligheten tror jag mer att det handlar om hem med vanlig takhöjd där man hängt upp en pappersstjärna från ICA, som lyser lite halvhjärtat när den snurrar runt utan att vilja hänga rakt och snyggt. I trädgårdarna lyser en ljusslinga upp gamla trädgårdsmöbler som ingen har orkat bära in, en rostig gräsklippare som klippt sitt sista strå och en kratta som bara väntar på att någon ska trampa på den så att den far rakt upp i nyllet på denne. I köken slåss barnen om den köpta pepparkaksdegen och grismåttet som bara finns i ett enda exemplar. Deras trötta föräldrar tindrar så lagom och längtar bara tills baket ska vara över. Kanske finns också detta på riktigt!?

Sanningen ligger nog någonstans mittemellan. Ingen är perfekt och få har så där välstädat jämt. Barnen är rara men stundtals retar de gallfeber på en. Man älskar dem men tycker ibland att de är allra finast när de sover.

Ta det lugnt om ni kan. Köp färdiga pepparkakor. Låt barnen baka med någon bakglad kompis. Ge tusan i att gå in på Facebook, Instagram och Pinterest om ni inte mår bra av att se vackra bilder på hur ni egentligen skulle vilja ha det. För er som tycker om att titta på det som är vackert vill jag tipsa om följande boards på Pinterest:

Holidays

I love Christmas

Bloggar som är klart värda att följa för den som vill laga riktigt god mat, året runt men särskilt nu till jul:

Mårtensson kök En av Sveriges mest populära matbloggar med två av mina allra goaste vänner!

Victorias provkök En matkunnig tjej från Örebro. Stor variation på recepten och fina bilder!





3 kommentarer:

  1. Håller med Dig om allt Du har skrivit.Jag tittar gärna på vad andra har gjort, men gör själva bara det jag har lust med.
    kram

    SvaraRadera
  2. Hahaha, ja du har så rätt så. Lite som att byta kanal på tvn istället för att reta sej på dom där Hollywoodfruarna eller vad det nu kan vara. Fast det där gigantiska pepparkakshuset med hiss och musik vill vi se:)
    Men det väl med julen som med så mycket annat, var och en till sitt - gör det du vill, kan och är bäst på, och det som framförallt gör dej glad!
    Och dina fina ord och din länk, det gör oss så strålande glada:) Tack vännen, we löv ju to <3

    SvaraRadera