fredag 11 december 2015

Lucka elva i 2015 års bloggkalender Saffran och kärlek

I morse skrattade jag redan före frukost. Jo, det är sant. Det är ganska ovanligt att jag skrattar högt före klockan åtta på morgonen och ännu ovanligare att jag skrattar högt åt något jag läser. Det beror på att jag har en ganska kräsen humor och enligt vissa en ganska konstig humor. Jag skrattar INTE åt buskis, svenska filmer som "Sällskapsresan" eller folk som gör bort sig i America´s funniest home videos. Däremot skrattar jag åt Nile City, Parlamentet och Lisa Förare Winbladhs ordekvilibristik (kan man skriva så?). Och så nu då i morse, skrattade jag åt en text av Rickard Söderberg.

Jag läste underbare Söderbergs krönika om vikten av att fira en riktigt svensk jul, i dagens Metro. Denne man är en av mina nyaste favoriter i medievärlden. Han är klok, rolig och fantastiskt duktig på att baka. Jag fick upp ögonen för honom när han var med i Hela Sverige bakar, där han levererade otroligt fina bakverk och gjorde det med ett leende som fick till och med Birgitta att smälta. Hans Pridetårta! Så fin!

Läs hans krönika och njut av leken med språket och ironin över människors fördomar. Karln kan både baka, skriva och sjunga. Dessutom förespråkar han kärlek som botemedel mot näthat och annat hat. Han skriver om de svenska (?) lussebullarna med saffran och julstocken i brasan. Briljant!

Saffran ja. Det var ju det som det här inlägget skulle handla om. Eller snarare vad man kan baka med saffran. Igår bakade jag saffransbröd. Jag använde vetemjöl special för att få en lite annorlunda textur på brödet och det blev ganska bra. Det är gott med enkla släta saffranskusar, men jag gillar att fylla en del av bullarna också. Igår blev det med smör, socker, rivet apelsinskal och mörk choklad.

Någon efterlyste receptet men jag måste erkänna att jag bakar på känsla när det gäller saffransbröd. Jag brukar byta ut en del av mjölken i degen mot kesella, men igår blev det 34-procentig creme fraiche eftersom jag hade en slatt i kylen. Det gick bra det också. Så, om ni vill, använd ert vanliga lussebullsrecept och använd er bara av fyllningen i mitt recept. Jag gör ett försök att sätta ihop ett deg-recept också.

Ha en fin fredag!

Saffransbullar med apelsin och choklad

Degen

150 g smör
3 dl "röd" mjölk
2 dl kesella eller kvarg (naturell)
50 g jäst för söta degar
1/2 - 1 g saffran
1 msk ren sprit (om du vill)
1/2 tsk salt
2 dl vit sirap alt. 2 dl strösocker (minska på sockret om du vill ha mindre söta bullar)
1 ägg
1 tsk bakpulver

 13 - 15 dl vetemjöl

Fyllning
15 g smör
100 g hackad mörk choklad av god kvalitet
rivet skal av en apelsin
50 g strösocker

Blanda ihop fyllningen och ställ åt sidan.

Smält smöret i en kastrull och häll på mjölk och kesella. Rör runt och ljumma blandningen till ungefär 38 grader. Smula jästen i en bunke, häll på saltet och häll smörblandningen över. Rör runt så att jästen löser sig. 

Mortla saffran med en msk socker och häll på 1 msk ren okryddad sprit. Blanda runt och häll ner det i bunken med det andra. Rör ner sirap eller socker tillsammans med det lätt uppvispade ägget. Blanda noga. 

Blanda bakpulver med 11 dl av vetemjölet och rör ner detta i smeten. Bäst resultat får du naturligtvis om du gör degen i en hushållsassistent. Om degen knådas länge blir glutentrådarna elastiska och ger ett luftigt bröd. 

Knåda/kör degen i ca fem minuter. Om den fortfarande är väldigt "smetig" bör du tillsätta ytterligare mjöl, lite i taget så att den släpper bunkens kanter. L¨t den sedan jäsa i ca en timme eller mer tills den är dubbelt så stor som innan.

Ta upp degen ur bunken och knåda den jämn och slät. Tillsätt eventuellt mjöl men bara så mycket att du kan hantera den. För mycket mjöl gör bullarna hårda och trista.

Dela degen i två bitar. Kavla ut dem en i taget. Bred ut fyllningen på degplattan och rulla ihop den som när du gör vanliga kanelbullar. Skär i lagoma bitar och lägg i bullformar eller i en rund form som en butterkaka. Låt jäsa på plåten, ca 30 minuter. Pensla bullarna med uppvispat ägg och grädda dem sedan i 225 graders ugnsvärme, ca 10 minuter.Håll koll på bullarna för det är väldigt olika med ugnar. Min är ganska ny och effektiv och bränner lätt bullarna jämfört med den förra.

När bullarna svalnat kan du med fördel ringla lite glasyr av florsocker och apelsinsaft över dem. Sen är det svulla som gäller! Ät tills du skäms och ät sen en till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar