fredag 5 augusti 2011

Clematis i två färger

I kolonin har vi en clematis, eller rättare sagt två. De är av olika färg och klättrar på en hemsk gammal spalje som ska bytas ut när tid och ork finnes. Men just för tillfället syns inte spaljen utan blommorna har tagit över. Min mormor hade en fantastisk clematis som klättrade på husväggen då jag var barn. Jag tänker ofta på mormor men alltid lite extra då jag ser våra överdådiga blommor.


Jag tycker nog att alla växter är tidiga i år, och om jag läser i min stugdagbok från förra året ser jag att det faktiskt är så. Fruktträden bär stora äpplen och päron redan och det ser ut att bli en fin skörd. Jag brukar göra mos, sylt, gelé och saft. Vad gör ni av era frukter och bär? Tips mottages tacksamt!!!


3 kommentarer:

  1. Hej!
    Vilka fina blommor. Stugdagbok, minsann...
    Vi har haft massor med stora fina hallon, den lilla vinbärsbusken har mer bär än den kan bära, äppelträden är överfulla och jordgubbarna blommar igen och bär frukt. Hallonen plockar grannbarnen när de går förbi (både jag och hunden har provsmakat hallonen), äpplena - kanske ett par pajer resten tar fåglarna. Vinbären hänger där de hänger. Jag var något mer huslig förr. Tappat den gnistan men kanske kommer den tillbaka.
    Ha det gott! Många kramar, S

    SvaraRadera
  2. Jag tror att vi ska göra äpple-chutney! Och så päronpaj med mandelmassa att äta under tiden vi gör det.

    SvaraRadera
  3. S: Gnistan kommer. När livet går långsammare och blir lugnare... Kram!

    F: Och äpplesaft att dricka - den som smakar kanel, du vet! Kram, älskade ungen min!

    SvaraRadera