tisdag 23 augusti 2011

Mmmmmmmmuffins!

Ikväll har jag bakat muffins, som jag tänkte ta med mig till jobbet imorgon. Förut bakade jag ofta och tog med mig, men det har varit sämre med bakningen den sista tiden. Ork och tid har inte velat räcka till, men nu gjorde jag en kraftansträngning.

Sötaste fatet också från Gunvor.
Fatet tillhör en teservis som jag drack
nyponte ur när jag var sexton år.
Receptet är faktiskt Gunvors goda sockerkaka, som jag pimpade med rivet apelsinskal och lite pressad apelsinsaft. (Vaniljsockret var slut!) Hur gott som helst, tycker jag.

Sedan tog jag vanliga små muffinsformar och fyllde dem med smet till två tredjedelar. Jag gräddade dem i ca 15 minuter på 200 grader - prova er fram, för muffins behöver något högre värme och kortare tid än en sockerkaka. Eller så gör ni sockerkakan - världens godaste!

Gunvors fina sockerkaka

2 ägg
2 dl strösocker
2 tsk vaniljsocker
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
100 g smör
1 dl mjölk
lite citron, eller apelsin

Vispa ägg och socker poröst. Sikta mjöl, vaniljsocker och bakpulver i smeten. Smält smöret och blanda med mjölken. Rör i eventuellt apelsinskal och -saft. Blanda allt till en jämn smet och häll i en smord och bröad bakform ( eller muffinsformar då). Grädda kakan i 25 - 35 minuter, beroende på hur din ugn är. Känn efter med en sticka när kakan är färdig. Mumsa och ät!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar