fredag 5 augusti 2011

Squash i långa banor

Nu mognar squashfrukterna på löpande band. De sorter jag/vi har i år har jag aldrig haft förut. Det har varit gröna eller vita tidigare men nu har jag två sorter, båda gula. De som mognat först är aningen cylindriska och har stora kärnor. Köttet är relativt mjukt och om man steker skivor blir de något sladdriga. Men gudomligt goda.
Vissa av frukterna har liksom ruttnat redan i babystadiet - konstigt. Kanske att de blivit blöta och gett upp?

Nu kommer den tid då man får trolla med knäna för att inte tröttna på att äta squash varannan dag. Jag brukar baka en mjuk kaka i vilken man ska ha riven squash, ungefär som morotskaka, fast annorlunda. Jag lovar att lägga ut receptet på den här snart.

Har ni några annorlunda squashrecept att dela med er av? Gärna så'nt som är hållbart och gör att man kan spara den...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar