tisdag 16 augusti 2011

Lagom skön söndag

Eftersom jag gärna vill tro att någon därute har saknat mina blogginlägg, vill jag förklara vad jag har sysslat med de senaste två dygnen. Jag har lovat mig själv att bloggen inte ska vara en plats för självömkan eller elände, eftersom jag inte tror att ni vill läsa om så'nt. Men detta var faktiskt lite speciellt och jag vill gärna ha ert medlidande, haha!

Söndag kväll regnade det mycket i Göteborg. Mycket är förresten i underkant. Det fullkomligt vräkte ner, och för att göra en lång historia kort upptäckte stora F att det började välla in vatten in sovrummet, en trappa ner. Det var stopp i brunnen utanför och vattenståndet i mitt sovrum var på nolltid mer än femton cm högt. Vi vadade omkring i ett hav av regnvatten.

Vi räddade det som vi kunde - brorsans elgitarr (tack gode Gud), böcker, brev, skivor, ja allt möjligt som stod på golvet. Jag fick fullkomligt hjärnsläpp och visste inte vad jag skulle ta mig till. Ironiskt nog slutade det regna bara en halvtimme efter översvämningen, men då var det så dags.

Jag öste sedan vatten och moppade till halv tre på natten. Jag sov ett par timmar på soffan den natten.

Klockan åtta nästa morgon bar det av till mattvättstugan där jag tvättade mattor, handdukar, kuddar, filtar - ja allt som blivit vått och gick att tvätta. en jätterar man som bodde i huset lånade mig sig tvättlås så att jag kunde tvätta även i deras tvättstuga, eftersom min egen var fullbokad hela dagen.

Sedan slet vi, jag och mina barn, precis hela dagen med att bära bort så'nt som blivit förstört. Jag flyttade alla möbler i sovrummet och moppade under dem. Sorterade och slängde, moppade igen och torkade med trasor.

Stora F och lilla B var helt fantastiska! De peppade, bar, slängde, fixade och såg till att jag tog pauser för att dricka kaffe och äta mat. Stora F gjorde GOD falafel med tomatsås och pärlcouscous till middag! Mums för en trött katastrofarbetare.

I dag har jag fortsatt mitt röjningsarbete, vilket har tagit precis hela dagen. Det står fortfarande vatten i mitt källarförråd, i källargången utanför mitt sovrum, men jag orkar inte ta tag i det i dag. I mitt sovrum står en vattenavfuktare som jag fått låna av bostadsrättsföreningen.

Det har varit vatten i alla källare här, men jag är den enda som bor i ett källarrum och därmed är jag värst drabbad. Hur det ser ut i kolonistugans källare vågar jag inte tänka på.

MEN... Jag försöker tänka så här:

Vilken tur att jag inte var på semester en vecka när detta hände!
Skönt att inte lilla B var ensam hemma när vattnet började ösa in!
Vilken tur att ingen av oss är skadad eller sjuk!
Vilken tur att det inte hände J, för han är mycket känsligare än jag.
Vilken tur att jag har så många fina vänner som hört av sig och erbjudit hjälp - tack till er!!! Även om jag inte tagit emot hjälpen så känns det skönt att veta att den finns om jag behöver!

Nästa gång jag flyttar blir det till en lägenhet på andra våningen eller högre med vindsförråd. Jag är TRÖTT på vatten!!!

5 kommentarer:

  1. Ja du Erika, inte mycket till tröst kan men ge dig.. Men en stor styrkekram kommer här! Hoppas verkligen att din kvot av översvämning är fylld nu!
    Gisela

    SvaraRadera
  2. Tack snälla du! Vi ses på fredag!

    SvaraRadera
  3. Stackars dig! Tur att jag hjälpte dig i dag!

    SvaraRadera
  4. Eländes, eländes, eländes elände.
    Nu måste du ha fått din beskärda del av vattenkaos, förhoppningsvis. Håller tummarna, hårt.
    Vilken tur ändå att det var regnvatten och inte avloppsvatten. Always look on the bright side of life... (som om det nu är så lätt)
    Kramar, S

    SvaraRadera
  5. Usch ja, jag mår apdåligt i dag när det regnar. det spelar ingen roll att "de" sagt att det inte ska komma så mycket. Jag får magont och blir lipfärdig! Tack för din omtanke!

    SvaraRadera