torsdag 18 augusti 2011

Glada färger - dova färger

Jag brukar prata med goda vännen Birgitta om det här med olika inredningsstilar. Vi är överens om att det finns så mycket fint man vill ha, men att man ju måste hålla sig till en viss stil för att inte hemmet ska se ut som en loppisbod. Inte så att man måste vara superstrikt, men det blir lite märkligt om man blandar plastgrejer i glada färger med antikvita trämöbler och mörka skinnmöbler.

Jag har haft en massa olika stilar i mitt hem, men numera är det mest grått, beige, vitt och svart. "Himla muntert" för att citera min kusin. Men jag tröttnar på färger, och då är det rätt skönt att hålla sig till samma färgskala. Enkelt och vilsamt för ögat. Det är bara i köket jag har skojat till det med fondtapeten i lime, cerise och silver. Ångrar mig lite om jag ska vara ärlig.
Hur gör ni där hemma? Håller ni er till en enda stil rakt igenom, eller blandar ni lite? Jag tycker att det blir väldigt dyrt att byta stil rakt igenom och därför blir det lite då och då.

Just nu renoverar jag ju badrummet, och äntligen, äntligen har jag bokat in badrumsgolvsmålar-Bosse och rörkrökar-Niklas så att mitt badrum till slut ska bli färdigt. Sedan gäller det bara att hitta någon som kan hjälpa mig att sätta upp badrumsskåpet med belysning. Kanske min lillebror kan? Han är himla händig och dessutom snäll och hjälpsam. (Hoppas att han läser det här, hihi!)

6 kommentarer:

  1. Din tapet är väldigt fin. Det enda är att den kräver lugnt runt omkring sig. Själv väljer jag helst vitt eller svart i allt som inte är tyg för att sen kunna byta färg och mönster efter humör och årstid.
    Kram Birgitta

    SvaraRadera
  2. Trodde det var ett tyg först men det är en tapet? Sååå himla fin!!!! Jag har ett "för vitt hem" tycker tonåringarna, men jag gillar samtidigt att ta ut svängarna lite i tapeter, viket jag jag gjort i de senaste rummen vi renoverat (sovrum och kontor). Och nog finns det många stilar att förälska sig i, gah...

    Kraaaaaaaaaaaaaaaaaam aka

    SvaraRadera
  3. Ja, Birgitta, den kräver att annat, t.ex. gardinerna är enfärgade men det är ju så jag helst vill ha det. Du har ju så fint hemma att jag ofta inspireras av dig!Kram!!!

    Aka - du ser ut att ha väldigt fint och lugnt inrett hemma. Det är skönt med vitt, särskilt när man som vi har lite större barn. En vit soffa när man har en kladdig tvååring är ju ingen höjdare! Kram på dig!

    SvaraRadera
  4. Jaha, så det är bara lillebror som är händig? är inte J det då?

    (J själv)

    SvaraRadera
  5. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  6. Jo, J är händig men han har inte så mycket tid. Han har massor att göra hemma hos sig. Han hjälper mig jämt med allt möjligt men jag hjälper aldrig honom. Därför.

    SvaraRadera