fredag 12 augusti 2011

Jordnötssås värd namnet

För många år sedan hittade jag ett recept på jordnötssås i ICA-kuriren. Det var långt före det att kokosmjölk fanns att köpa i vanliga affärer. Då stod jag och kokade upp kokosflingor i vatten för att sedan pressa ut det som blev "kokosmjölk". Det var lite pilligt, men OJ, så gott det var med så annorlunda och spännande mat.
Bild från http://www.arla.se/

Detta var någon gång i slutet av åttiotalet, men receptet finns kvar, fasligt gulnat och slitet. Jag har för säkerhets skull lagt in det i datorns receptbank, även om jag nog kan receptet i sömnen. Jag gör alltid dubbel sats eftersom det är en sås av den typen som man inte kan få nog av. Godast är den till grillad kyckling, tofu eller grönsaker. Tzay-spett funkar också bra. Kokt ris eller nudlar är lika bra. Det har till och med hänt (nu kommer en bekännelse) att jag har brett den kall på knäckebröd...

Jag tror inte att jag har lagt ut receptet på bloggen förut, och OM jag har det så får ni förlåta mitt dåliga minne. Kanske har det tillkommit någon ny läsare som missat det i så fall.

Nåväl, här är recpetet:


Erikas och ICA-kurirens sataysås                     

300 g jordnötter
1 ½ msk matolja
10 g finhackad färsk ingefära
1 stor finhackad lök
4 msk finhackad citronmeliss
2 tsk gul curry
1 tsk salt
drygt en halv dl strösocker
½ tsk cayennepeppar (eller mer om du gillar het mat)
5 dl kokosmjölk

Mixa jordnötterna grovt. Fräs ingefäran i olja, utan att den tar färg, lägg i löken och låt mjukna. Tillsätt övriga ingredienser och låt koka upp. Sänk värmen och småkoka ca en timme. Passa såsen så att den inte bränner fast i grytan (använd gärna en järngryta). Om såsen blir alltför tjock, späd med lite vatten. Smaka av med mer peppar om smaken är för tam.

Njut!

2 kommentarer: