söndag 21 augusti 2011

Kolonistök och ogräs

I dag vaknade jag ensam, eller nästan ensam, i lilla stugan. Efter en överdådig middag hos kusin Vitamin igår, åkte jag och Goliat ut till stugan medan mina fina tjejer och Sputnik åkte hem till lägenheten. Jag hade en liten längtan att bara vara helt själv en stund. Veckan som gick var lite ansträngande och ovanpå det blev min pappa inlagd på sjukhus igår, så det kändes skönt att ta en egen kväll för eftertanke.

Det är så mörkt ute nu om kvällarna, så när jag kom till kolonin, var det becksvart. Enda ljuset var grannens solcellslampor som lyste upp gången. Jag tände några lyktor i trädgården, slog upp ett glas cocacola och satte mig i köket. Ute var det väldigt tyst, så tyst att det är svårt att förstå att det faktiskt ligger ett stort sjukhus bakom stugan.
Tidigare på dagen var jag och stora F i kolonin och grejade. Vi rensade ogräs, plockade plommon, smultron, skördade squash och fikade på verandan. (Förstår inte att det kan bli så mycket ogräs. Jag har rensat i dag också. Hur mycket som helst.)

Plommonen är så små att jag inte har tålamod att göra något av dem, men stora F har. Hon är så pysslig så.

Också äpplena börjar bli mogna, men är ännu ganska sura. Vi finhackade ett och hade i lunchsalladen men det var ganska syrligt. Stora och fina är äpplena i år i alla fall. Päronen är nästan dubbelt så stora i år, efter beskärningen av trädet. De kommer också att bli jättefina!

Hos grannen plockade jag årets sista röda vinbär. Sedan kokade jag saft av dem när jag kom hem. Vad gör man annars av vinbär? Gelé och saft gör jag. Vinbärskaka tycker jag INTE om. Vet ni något mer man kan göra?

4 kommentarer:

  1. En liten hälsning!
    Kram, S

    SvaraRadera
  2. Hej vännen! Kram till dig! Hoppas att allt är bra med dig!

    SvaraRadera
  3. Hej Älskling. Du rensar ogräs, syltar och saftar. Du är ett "rejält fruntimmer" och du är bäst!

    J

    SvaraRadera
  4. Hej du! Trodde att du skulle ge mig ett tips om vad jag kunde göra av vinbären!? Bäst vet jag inte men jag duger. Kram!

    SvaraRadera